tisdag 3 augusti 2010

Gonjasufi - A Sufi And A Killer

Detta är en platta som jag hade tänkt recensera redan när den kom, i mars i år, men istället reste jag bort och sen blev det sommar och resten är historia. Så nu, några månader senare, skriver jag min recension istället.

Gonjasufi. Soft namn. Vem är det? Jo, det är den där lilla killen i mitten av det psykadeliska optisk illusionsinspirerade omslaget. Han heter egentligen Sumach Ecks och få visste vem han var innan han sjöng på låten Testament från Flying Lotus mästerverk Los Angeles (2008). Legendariska Warp Records tyckte att hans sound var värt ett kontrakt och på den vägen är det.

A Sufi And A Killer är en svårlyssnad skiva, producerad av beatmakarna The Gaslamp Killer, Flying Lotus och Mainframe. Gonjasufi har själv sagt att han ville att det skulle göra lite ont att lyssna på skivan, och det är precis vad det gör. Men på ett bra sätt. Man får liksom offra sig lite för att få njuta av bra musik! Det känns på något vis rätt. Skivan som helhet växlar från riktigt fantastiska verk så som låtarna Ancestors, Kowboyz&Indians, Advice och Ageing, och låtar som knappt går att lyssna på, som SuzieQ. Detta gör att de lite mer lättlyssnade låtarna sticker ut och kan uppskattas mer än vad man troligtvis hade gjort annars.

Jag har lite svårt att placera A Sufi And A Killer under någon enskild genre, men jag valde till slut experimentell hip hop. Jag är inte säker på att det är det det är, men nu kör vi på det. Om ni vill lyssna in er lite på detta så får ni vackert köpa skivan eftersom den inte finns på Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar